MIROSLAV
ONDŘÍČEK

PATRON ŠKOLY
ČÍST VÍCE
miroslav ondricek sign

Známý český kameraman Miroslav Ondříček (1934-2015), patron Filmové akademie v Písku, byl spolutvůrce čtyř desítek celovečerních snímků. Richard Crudo, president americké asociace kameramanů, o něm řekl: "Miroslav Ondříček se narodil s duší umělce a mistrovsky si osvojil dovednosti potřebné k filmovému sebevyjádření. Stal se zdrojem inspirace pro filmové tvůrce na celém světě."

Ondříček stál za kamerou dnes již slavných filmů Formanových a Passerových ze 60. let, s Formanem posléze spolupracoval i na slavných amerických Vlasech, Valmontovi, Ragtimu a Amadeovi.Za dva posledně jmenované snímky byl nominován na Oskara. Spolupracoval i s Krejčíkem a Vávrou, s Angličanem Andersonem, s americkými režiséry Mendelem, Hillem, Marshallovou a dalšími. V roce 2000 převzal za přínos českému filmu Českého lva. Za celoživotní dílo byl oceněn v makedonské Bitole. Ocenění Americké asociace kameramanů za přínos mezinárodní kinematografii převzal v roce 2004 v Los Angeles.

Byl teprve druhým filmařem z východní Evropy, jehož americká asociace ocenila. Cenu Americké asociace kameramanů lze počítat k nejvyšším projevům ocenění, kterých se Ondříčkovi dostalo. "Cením si ho, to víte že jo! Já od Americké asociace nedostávám cenu jako americký kameraman, dostávám mezinárodní ocenění za celý život, je to koncovka před odchodem do věčných lovišť. Je to profesní ocenění, dávají vám ho kameramani a to je na tom to nejlepší. V tom je 40 let za kamerou, a u filmu dohromady 54 let - to stačí, ne? A že si vás někdo odsud všimne, to je hezký."

Ondříček, rodilý Pražák, za minulého režimu často natáčel v cizině, k emigraci se ale nakonec nerozhodl. U filmu začínal od píky, byl u komparsu a vyučil se v laboratořích na Barrandově. Byl asistentem kamery a koncem 50. let ukončil večerní školu filmové tvorby při FAMU v Praze. V této době se formoval jeho způsob práce s kamerou, učil se ovládat tehdejší technické prostředky. Za poslední desetiletí se ale technologie výrazně proměnila. "Lehčí bylo začínat v 60. letech, kdy ještě kinematografie nebyla taková, jako dneska. Mediální nosiče jsou dneska tak strašné, že si film může člověk pustit v hodinkách a všude.

"21. století je obrazové století, všechno se sděluje obrazem... takže nevím, co s kameramanskou prací bude. Ale jedna věc je jistá, ať to bude jakékoliv médium, vždycky budou potřeba nápady a oči. A kdo bude mít nápady a oči, tak se snad uchytí", řekl Miroslav Ondříček, který byl velkým fandou mladých filmových talentů, s nimiž byl vždy ochoten se rozdělit o své životní zkušenosti.