Jakub Hejna je filmový střihač a režisér. Studoval na písecké filmové škole a posléze na pražské FAMU, obor střihová skladba filmu. Je zakladatelem postprodukčního studia Young Film.

Jako střihač se podílel na řadě úspěšných dokumentárních a hraných filmů, např. Ženy pro měny (r. Erika Hníková, 2004); Pátrání po Ester (r. Věra Chytilová, 2005); René (r. Helena Třeštíková, 2008); Katka (r. Helena Třeštíková, 2009); Fair Play (r. Andrea Sedláčková, 2014); Jáma (r. Jiří Stejskal, 2014); Červená (r. Olga Sommerová, 2017); Dukla61 (r. David Ondříček, 2018)…aj.

Jeho celovečerní dokumentární debut Divadlo Svoboda (r. Jakub Hejna, 2011) byl nominován v kategorii -Nejlepší dokument (Český Lev 2011 a Cena české filmové kritiky 2011).

Spolu s Helenou Třeštíkovou režíroval film Zkáza krásou (2016), o životě herečky Lídy Baarové a dokumentární film Forman vs Forman (2019), mapující život režiséra Miloše Formana, který byl uveden ve světové premiéře na Festival de Cannes 2019.

Vybraná filmografie:

Střih

2021 TV minisérie Božena

2020 dokument Ester

2020 dokument Karolína

2020 dokument Anny

2019 film Hodinářův učeň

2019 dokument Forman vs Forman (spolurežie), světová premiéra Festival de Cannes 2019

2018 TV minisérie Dukla61

2018 TV dokument Manželské etudy po 35 letech (6 dílů)

2017 dokument Červená /Český lev 2018/

2017 dokument Strnadovi

2016 dokument Zkáza Krásou (spolurežie)

2015 dokument Mallory /"Nejlepší dokument" na MFF KV 2015/

2014 film Fair Play /nominace Český lev 2014/

2014 dokument Jáma

2013 film Rozkoš /nominace Český lev 2013/

2013 dokument Vojta Lavička: Nahoru a dolů

2013 dokument Život s Kašparem

2012 film Modrý tygr

2012 dokument Soukromý vesmír

2011 dokument Divadlo Svoboda (režie, střih) /nominace Český lev 2011/

2010 TV film Jseš mrtvej, tak nebreč

2010 dokument Katka /Český lev 2010, ocenění "Nejlepší střih" festival Montreal/

2008 dokument René /evropská fimová cena za nejlepší filmový dokument/

2006 film Ztracená dovolená / "Nejlepší dokument" na MFF KV 2006/

2005 dokument Pátrání po Ester

2004 film Ženy pro měny

Uplatnil jste se v oboru, který jste na škole studoval ? 

Ano, dokonce- dá se říct, že jsem obor- filmový střih díky studiu na SVOŠF v Písku přímo objevil. Do té doby jsem o střihu příliš mnoho nevěděl a netušil jakými alchymistickými kouzly dokáže střihová skladba ovlivnit podobu celého filmu, ať už hraného či dokumentárního.


V čem pro vás byla škola důležitá?

Bylo to setkání s lidmi se stejným či podobným zájmem (možno také říci “vášní" pro film). Důležitá byla právě ta vzájemná konfrontace s prací mých kolegů- studentů. Byli jsme zcela první ročník, škola ještě nebyla příliš technicky vybavená. Přesto, tehdejší vedení zajistilo několik vynikajících tvůrčích osobností na přednášky o filmové profesi. Dodnes na to rád vzpomínám. S některými jsem se dál setkal při studiích na FAMU.


Co byste vzkázal současným studentům FAMO a SVOŠF? 

Film je úžasný nástroj, jak sdělovat určité věci, informace, pocity, a to vše předávat širšímu publiku. A témata ?  - ta se doslova “válí” všude po zemi! Je potřeba dívat se dobře kolem sebe a být subjektem a ne jen objektem toho dění. Pak je možné o tom vyprávět.