Naše škola nese s hrdostí jméno Miroslava Ondříčka (1934 – 2015), jednoho z nejvýznamnějších českých kameramanů, který se podílel na čtyřech desítkách celovečerních filmů. A díky své spolupráci s režiséry Milošem Formanem či Ivanem Passerem slavil úspěchy po celém světě.
Dvě nominace na Oscara
Miroslav Ondříček se narodil v Praze a u filmu začínal od píky. Od komparzisty se přes asistenta kamery dostal až k natáčení hollywoodských trháků. Mimo jiné stál za kamerou kultovních filmů Miloše Formana a Ivana Passera ze 60. let. Byl jedním z těch, kdo definovali vizuální styl československé nové vlny. Později s Formanem spolupracoval na jeho slavných amerických dílech. Vlasy, Valmont, Ragtime, Amadeus, u všech těchto snímků lze najít Ondříčkův podpis. Za poslední dva jmenované si pak vysloužil nominaci na Oscara.
Světové uznání
„Miroslav Ondříček se narodil s duší umělce a mistrovsky si osvojil dovednosti potřebné k filmovému sebevyjádření. Stal se zdrojem inspirace pro filmové tvůrce na celém světě,“ prohlásil o něm prezident Unie amerických kameramanů, od které Ondříček v roce 2004 získal nejvyšší uznání za přínos mezinárodní kinematografii. Ondříček byl v Americe teprve druhým filmařem z východní Evropy, kterého tamní asociace ocenila. „Cením si ho, to víte že jo! Já od Americké asociace nedostávám cenu jako americký kameraman, dostávám mezinárodní ocenění za celý život, je to koncovka před odchodem do věčných lovišť. Je to profesní ocenění, dávají vám ho kameramani, a to je na tom to nejlepší. V tom je 40 let za kamerou a u filmu dohromady 54 let – to stačí, ne? A že si vás někdo odsud všimne, to je hezký,“ komentoval ocenění věčně skromný Ondříček.
Mimo výše zmíněného byl Ondříček oceněn i Českým lvem za přínos zdejší kinematografii, rovněž převzal cenu za celoživotní dílo v makedonské Bitole.
Budoucnost kinematografie je v rukou filmových talentů
Miroslav Ondříček byl velkým fandou filmových talentů, kterým vždy ochotně poskytoval své životní zkušenosti. „21. století je obrazové století, všechno se sděluje obrazem,“ konstatoval a dodával, že ať už se obraz bude sdělovat skrze jakékoliv médium, vždy budou potřeba nápady a oči. „A kdo bude mít nápady a oči, tak se snad uchytí.“